ETÄTEHTÄVÄ: PELIEN MAAILMA

TAUSTAA: Reipasta kasvua Suomen pelimarkkinoilla- 34 % alkuvuoden aikana

Suomen Peliohjelmisto- ja Multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelimarkkinoiden arvo kuluttajahinnoin oli vuonna 2007 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana noin 33,0 miljoonaa euroa (2006: 24,6 milj. €). Pelituotteita myytiin Suomessa alkuvuonna noin 924 000 kappaletta (2006: 827 000 kpl).

Kappalemäärin mitattuna pc-pelien ja -multimedian osuus oli 46 prosenttia sekä konsolipelien 54 prosenttia.

Euromäärissä mitattuna konsolipelimarkkina oli suhteellisesti suurempi osuuksien ollessa 41 prosenttia pc-peleissä ja -multimediassa sekä konsolipeleissä 59 prosenttia.

Lähde: http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=200723136


Torstai, 13.2.2003
Pelien pelaaminen on terveellistä

Ihmiset, jotka eivät pelaa tietokonepelejä, pitävät Counter-Striken ja Quaken kaltaisia räiskintäpelejä hyvin yksinkertaisina. Kirjaudut sisään peliin, ammut aikasi kaikkea mikä liikkuu valtaisalla asearsenaalilla ja kyllästyttyäsi kirjaudut ulos pelistä. Tutkimusten mukaan pelit ovat huomattavasti monimutkaisempia, miltä ne ensivaikutelmalta näyttävät. Pelien takaa paljastuu laajoja yhteisöjä ja moniuloitteinen kulttuuri. Professori Talmadge Wright työkavereineen Loyolan yliopistosta Chicagosta on viettänyt tuntikaupalla aikaa pelaten Counter-Strikeä sekä tutkien pelin ympärille syntynyttä kulttuuria. Wrightin mukaan Counter-Strikeen kuuluu paljon enemmänkin kuin suoraviivaista ammuskelua. Pelaajien ja pelaajaryhmien eli klaanien pelistrategia ja -taktiikka saavat ammuskelun muistuttamaan shakkipeliä.

Counter-Striken sosiaalisen puolen merkitys näkyi pelaamisen yhteydessä pilailuna, vitseinä ja loukkauksina. Ulkopuolisille pelaajien keskustelut ja vitsit voivat olla täysin käsittämättömiä. Pelaajilla on usein pyrkimys korostaa pelin ulkopuolista minäänsä pelatessaan, totesi Wright. Teini-ikäisten poikien pelatessa keskustelu sisälsi huomattavan paljon seksistisiä kommentteja sekä homofobisia loukkauksia. Wrightin mukaan yleisin tunnetila pelatessa on kuitenkin ilo, sillä loukkauksia ja kiusoittelua ei oteta tosissaan, koska pelaajat tuntevat toisensa niin hyvin. Luottamukseen ja yhteistyöhön perustuvat verkkopelit luovat usein voimakkaita yhteisöjä ja hyviä kaverisuhteita. Vieraiden kanssa pelaamista vältetään ja vieraiden läsnäollessa myös keskustelu on siistimpää.

Hyvän taktiikan ohella pelaajat myös arvostavat tyylikkäitä suorituksia, joissa pelin hienoudet korostuvat. Verkkopeleissä käytettävän alter-egon nimi paljastaa, miten paljon peliä arvostetaan. Pelin antama vapaus tehdä mitä tahansa on suuri osa pelin suosiosta. Pelaajat voivat peleissä suorittaa itseään vaarantamatta tekoja, joihin heillä ei normaalimaailmassa ole koskaan mahdollisuutta. Jo tästä syystä professori Wright uskoo pelaamisen olevan epäilemättä terveellistä. Ennen tätä Wrightin mukaan pelitutkimuksissa on keskitytty epäolennaisuuksiin. "Ajatusta hyödyttömästä aktiivisuudesta painetaan alas nykykulttuurissa, jossa tuottavuutta arvostetaan eniten", totesi Wright.
13.2.2003 00:33. Lähde: BBC Online ja http://sektori.com/uutiset/4281/pelien

TEHTÄVÄT:

1.LUE JA KUUNTELE:
http://moreeni.uta.fi/aivoriihi/pelit/pelit.php

2.KATSO (K-18) ASEET VIDEOPELEISSÄ:
http://www.youtube.com/watch?v=GxSdKF5Fd38

3.KATSO PELITRAILEREITA:
http://www.gametrailers.com/player/26006.html

4. LUE UUTINEN

5. VAPAAEHTOINEN KOHTA, PELAA ITSE FOOD FORCEA, Voit auttaa nälänvastaisessa taistelussa kertomalla tulevaisuuden päättäjille nälkäongelmasta. Lataa peli osoitteesta: http://www.food-force.com/fi/
Käy joka tapauksessa katsomassa mistä on kyse.


6. Osallistu verkkokeskusteluun WM:ssä 4.11. mennessä.

HUOM. Kommentoi keskustelua omalla nimelläsi!

1 comment:

mamu said...

Pelata vai ei?
Pelien maailmaan tutustuin vasta Suomessa. Ei minun tyttärenikään pelannut tietokonepeliä, hän soitti pianoa. Ei Viron kouluissa ollut silloin tietokoneita joka luokassa, vasta avattiin ensimmäinen tietokoneluokka ja me opettajat emme osanneet vielä käyttää tietokonetta. Emme kuulleetkaan tietokonepeleistä.
Niin kuin artikkelissa Lapset pelaavat - aikuiset huolehtivat lapset kertovat, että kaksi tuntia päivässä riittää tietokonepeleihin. Minusta se on aivan liikaa. Jos ottaa huomioon, että lapsi on koulussa noin 4-5 tuntia, sen jälkeen pitää tehdä läksyt.
Toisaalta tietokonepelit kehittävät lasta. Olisi hyvä, jos vanhemmatkin olisivat kiinnostuneet peleistä enemmän ja pelasivat lasten kanssa. Siihen pitäisi löytää aikaa.